raivaussaha iskukuntoisena talviteloille

Hyvät raivauskelit jatkuvat, mutta talvi on tulollaan ja raivauskausi lähestyy pikku hiljaa loppuaan. Nyt on hyvä aika pysähtyä miettimään tuliko kauden aikana tehtyä tarvittavat huollot raivaussahaan. Jos huollot ovat jääneet vähemmälle, kannattaa saha huoltaa ennen talviteloille laittoa. Sahan perushuolto ei ole vaikeaa ja vaatii vain muutaman perustyökalun: 5,5 mm pyöröviilan ja siihen viilanohjaimen, joka toimii samalla haritusrautana sekä harituksen mittaustyökaluna; tulppa-avaimen; sahan kotelon ruuveihin sopivan ruuvivääntimen, terän lukitustapin sekä oikean kokoisen avaimen terän kiinnitysmutterin avaamiseen. Lisäksi tarvitset varasytytystulpan, varaterän, polttoainesuodattimen, rasvaa sekä juoksevaa öljyä esim. aseöljyä.

Terän huoltaminen

Ensimmäisenä tulee tarkistaa, onko terä ehjä. Metallisella työkalulla kun napauttaa terää, pitäisi kuulua kirkas kilahdus ja terän jäädä soimaan. Särähtävä ääni paljastaa rikkinäisen terän, joka voi olla vaarallinen sahatessa. Rikkinäinen terä tulee vaihtaa välittömästi uuteen. Terä vaihdetaan lukitsemalla terä lukitustapilla paikoilleen ja avaamalla sen jälkeen terän kiinnitysmutteri. Muista, että mutterin kierre on ns. oikeakätinen eli mutteri aukeaa myötäpäivään kiertäen.

Jos terä on ehjä, kunnostetaan se. Terän hampaat viilataan teräviksi. Viilaa aina viilanohjaimen kanssa, jolloin varmistut oikeasta viilauskulmasta sekä syvyydestä. Viilauskulman tulee olla 15 astetta, oikeakulma on merkitty viilanohjaimeen viivalla. Viilaussyvyys on oikea, kun viilanohjaimen toinen sivu liikkuu terän hampaan selän päällä. Terä kannattaa viilata kuntoon jokaisen tankkauksen yhteydessä. Käytä viilatessa aina suojahanskoja, niin vältyt viiltohaavoilta.

Viilaamisen jälkeen tarkistetaan terän hampaiden haritus viilanohjaimen kahvaan tehdyllä mittaustyökalulla. Jos haritus ei ole riittävä, viilanohjaimessa olevalla haritusraudalla väännetään hampaita. Tämän jälkeen vielä tarkistetaan tuliko harituksesta riittävä. Tarkista tässä yhteydessä myös, onko terän sektorisuoja ehjä. Jos suojasta puuttuu palasia, kannattaa suoja vaihtaa ehjään.

Terän teroitus viilanohjaimen avulla

Harituksen tarkistustyökaluHarituksen tarkistaminen

 

 

 

 

 

 

 

 
Terän harittaminen

 

 

 

 

 

 



Kuvasarja ylhäältä vasemmalta alkaen: Terän teroitus, harituksen mittaustyökalu, harituksen tarkistaminen ja viimeisenä vielä kuva miten haritus tehdään.

Kulmavaihteen tarkistus ja rasvaus

Avataan kulmavaihteen kulmassa oleva proppu. Tarkistetaan vaihteessa olevan voiteluaineen määrä ja tarvittaessa lisätään raivaussahan kulmavaihteeseen tarkoitettua vaseliinia. Kulmavaihteen koppaa ei saa täyttää kokonaan rasvalla. Liian täyteen täytettynä, sahauksen aikana lämpenevä vaseliini voi rikkoa kopan tiivisteen. Oikea rasvan määrä on 2/3 kulmavaihteen tilavuudesta rasvaa ja 1/3 ilmaa silmämääräisesti arvioituna.

Kulmavaihteen rasvaus 

 

 

 

 

 




Kulmavaihteen rasvaus.

Ilmasuodattimen puhdistus

Puhdista sahan moottorikotelo ensin päällisin puolin. Tämän jälkeen avataan moottorin kyljestä ilmansuodattimen kotelo ja irrotetaan ilmasuodatin. Jos suodatin on muovinen, puhdistetaan se lämpimällä vedellä ja astianpesuaineella ja annetaan kuivua. Suodattimen ollessa vaahtomuovia, sitä ei tule pestä vaan se kannattaa vaihtaa uuteen. Kiinnitetään tämän jälkeen suodatin paikoilleen ja suljetaan kotelo.

Ilmansuodatinkotelon avausMuovinen ja vaahtomuovinen ilmansuodatin 

 

 

 

 

 

 


Kuvassa vasemmalla ilmansuodattimen irroittine ja oikealla muovinen ja ja vaahtomuovinen suodatin.

Muu moottorin huolto

Irrota moottorin suojakotelo ja puhdista roskat sekä kotelosta että moottorista. Irrotetaan sytytystulppa tulppa-avaimella ja tarkistetaan se. Jos tulppa on karstoittunut tai vanha, kannattaa se vaihtaa uuteen.

Tarkistetaan kaasukahvan toiminta. Kaasuvaijeri kannattaa öljytä ohuella juoksevalla öljyllä, esim. aseöljyllä.

Polttoainetankista ”ongitaan” polttoainesuodatin ja vaihdetaan se uuteen. Polttoainetankkiin mahdollisesti jäänyt itsesekoitettu kaksitahtibensa kannattaa tyhjentää tankista pois, sillä pitkään säilöttynä bensiini voi paakkuuntua ja aiheuttaa käyntihäiriöitä. Kaupan pienkonebensiini ei paakkuunnu. Puhdista polttoainetankista mahdolliset roskat pois.

Toimenpiteiden jälkeen kiinnitetään kotelo paikoilleen sekä tarkistetaan sahan ruuvien kireys.

tarkistetaan sytytystulppaPolttoainesuodattimen vaihtoKaasuvaijerin öljyäminen Muista kiinnittää ruuvit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Kuvasarja vasemmalta oikealle: Sytytystulpan tarkistaminen, polttoainesuodattimen vaihto, kaasuvaijerien öljyäminen ja ruuvien kiristys.

Jos tuntuu ettei omat taidot tai aika riitä sahan huoltamiseen, kannattaa se viedä huollettavaksi ammattiliikkeeseen.

Perushuollolla varmistat hyvin toimivan raivaussahan ja hyvän startin seuraavalle raivauskaudelle.